راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف

زمان مطالعه: 14 دقیقه
راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف

راهنمای خرید لپ تاپ؛ مشخصات یک لپ تاپ خوب چیست؟

لپ‌تاپ‌‌ها می‌توانند کانفیگ‌ و مشخصات مختلفی داشته باشند و معمولا مبتنی بر سلیقه سفارش دهنده انتخاب و توسط تولید کننده ساخته و عرضه می‌گردند. سفارش دهنده از میان چند کانفیگ موجود و یا ممکن، چند سری را سفارش می‌دهد، و سپس مدلهای مربوطه وارد ایران می‌گردند. از این جهت مثلا یک مدل لپ تاپ با مشخصات یکسان در ایران و خارج از ایران به ندرت یافت می‌شود، و از این نظر با تنوع بسیار زیادی روبه رو هستیم که پیشنهاد خرید دادن برای لپ تاپ را دشوار می‌کند. اخیرا به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت قطعات کامپیوتر دسکتاپ، بار دیگر تهیه لپ تاپ از هر لحاظ به صرفه تر شده و برای عموم مردم قابل دسترس تر است. در این مقاله از سایت سبیت تلاش می کنیم تا  شما را برای خرید بهتر، راهنمایی کنیم.

لپ تاپ‌های اداری و خانگی عموما سبک و قابل حمل هستند و در طراحی آنها وزن سبک و عنصر زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگرچه به مانند همه ی کامپیوتر‌ها می‌توان با همه ی این لپ تاپ‌ها هم بازی کرد و هم رندر گرفت اما دقت کنید این لپ تاپ‌ها استفاده اداری و عمومی دارند و سیستم کولینگ آنها برای کاربری گیمینگ و یا رندرینگ بهینه نیست و نباید به مدت طولانی از آنها تحت فشار گیم و رندر استفاده کرد.

شاید شما هم تا کنون هنگام خرید لپ تاپ، با سوالات و ابهامات زیادی از جمله اینکه ، کدام برند بهتر است ؟ چه اندازه و نوع صفحه نمایشی مناسب تر است ؟ سرعت و نوع پردازنده چگونه باشد ؟ حافظه کارت گرافیک چه اندازه باشد؟ قیمت لپ تاپ و مقدار حافظه رم چقدر باشد ؟ HDD بهتر است یا SSD ؟ میزان ظرفیت و شارژ دهی باتری چه اندازه باشد ؟ امکانات جانبی و پشتیبانی از پورت ها و .... روبرو شده باشید و شاید حتی گاهی تحقیق و پرس و جو از اهل فن هم، به شما برای انتخاب مناسب و یک خرید آگاهانه کمکی نکرده باشد.
در این مقاله از سبیت به طور کامل هرآنچه که برای انتخاب یک لپ تاپ متناسب با نیازتان لازم است بدانید را ، توضیح داده ایم.

برای تهیه لپ‌ تاپ اولین قدم دانستن این نکته است که چه مقدار سرمایه وجود دارد. در بازار پرتنوع چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ کانفیگ و غیره، انتخاب لپ‌تاپ مناسب که همهٔ نیازهای ما را برطرف کند، کار ساده‌ای نیست و تحقیق و بررسی و شناخت مشخصات و کارایی‌های متفاوت لپ‌تاپ‌ها را می‌طلبد. اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ عدم توجه به نکاتی در مورد لپ تاپ است که می‌تواند شمارا در خرید با دردسر مواجه کند. دانستن میزان سرمایه این کمک را به شما می‌کند که محدودهٔ انتخاب شما را مشخص‌تر می‌کند و با خارج کردن طیف وسیعی از برندها و مشخصات از دید شما، شمارا از سردرگمی بیش از حد نجات خواهد داد.

قدم دوم در خرید لپ‌تاپ این است که اصطلاحات رایج در این زمینه را بدانیم و بهترین زمان خرید لپ تاپ همین زمان است. اگر با این اصطلاحات که در تولید همهٔ لپ‌تاپ‌ها بکار می‌رود، آشنا باشید می‌توانید راحت‌تر تشخیص بدید که چه لپ‌تاپی مناسب شماست. پس با بررسی همه مشخصات زیر راهنمای کامل بهترین مارک لپ تاپ برای شخص شما به دست می‌آید. به طور مثال انواع پردازنده‌ها انواع کارت‌های گرافیکی و…

بعد از تأمین سرمایه و قبل از بررسی مشخصات بهتر است بدانید کدام سیستم‌عامل برای شما مناسب است. سیستم‌عامل‌های متفاوتی بر روی لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌شوند که تفاوت‌های زیادی باهم دارند. برخی سیستم‌عامل‌ها از یکسری نرم‌افزارها پشتیبانی نمی‌کنند و شناخت این نکته نیز این کمک را به شما می‌کند که بدانید حال باید دنبال چه سخت‌افزاری برای سیستم‌عامل موردنظر خود باشید.

 

۴ سیستم‌ عامل شناخته شده برای سیستم‌های رایانه‌ای وجود دارد:

 

1- windows

فراگیرترین و کارآمدترین سیستم‌عامل که سابقه طولانی هم دارد مایکروسافت ویندوز است. نرم‌افزارها برای این سیستم‌عامل بسیار زیادتر و روان‌تر است و خیلی از نرم‌افزارها هم اصولاً فقط برای ویندوز تولید می‌شوند. مثلاً نرم‌افزارهای پرکاربرد MS Office، Access یا Outlook مختص ویندوز هستند که اگر نیازتان با این نرم‌افزارها برطرف می‌شود شما باید سیستم‌عامل خود را ویندوز انتخاب کنید. انتخاب سیستم‌عامل ویندوز در محدوده انتخاب شما را خیلی کوچک‌تر نمی‌کند چون امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای خانگی بر مبنای سیستم‌عامل ویندوز تولید می‌گردند.

2- mac os

این سیستم‌عامل که توسط شرکت اپل طراحی و عرضه شده برای کاربران مبتدی بسیار راحت‌تر از ویندوز است و به علت سرعت و راحتی بالا طرف‌داران بسیار زیادی دارد. مشکل این سیستم‌عامل این است که با سخت‌افزارهای غیر از اپل سازگاری درست و کاملی ندارد همچنین نرم‌افزارهای کمتری برای این سیستم‌عامل وجود دارد اما اگر شما از کاربران یا استفاده‌کنندگان دیگر محصولات اپل باشید مانند آی‌پد و آیفون، احتمالاً گزینه‌های شما تا حدودی زیادی محدود به سیستم‌عامل مک می‌گردد و این به علت همان هماهنگی زیاد سیستم‌عامل‌ها و سخت‌افزارهای اپل با یکدیگر است که کیفیت بالایی را به شما ارائه می‌دهد.

3- chrome os

این سیستم‌عامل که شاید برای خیلی از افراد نام‌آشنا نیست و کروم را فقط مرورگر می‌دانند سیستم‌عامل جدیدی باشد اما کروم یک سیستم‌عامل هم دارد که برای کسانی مناسب است که کارهای خود را در مرورگر وب انجام می‌دهند. قابل‌ذکر است که لپ‌تاپ‌های کروم را کروم بوک (chromebooks) می‌نامند. کروم بوک‌ها از قدرت پردازش کمی برخوردارند و از قیمت به نسبت پایینی برخوردارند که برای افرادی که بودجه کمی دارند مناسب است. بر روی کروم بوک‌ها برخی نرم‌افزارها نصب نمی‌گردند که از آن جمله می‌توان به Adobe’s Creative Suite یا Microsoft Office اشاره کرد البته آفیس نسخه‌ای برای موبایل/تبلت‌ها در نظر گرفته که چون کروم بوک از سیستم‌عامل موبایل اندروید استفاده می‌کند می‌توان این نرم‌افزار را بروی کروم بوک نصب کرد اما به این نکته باید واقف بود که قطعاً به‌خوبی عمل نمی‌کند و این مشکل را نیز با دیگر برنامه‌های اندرویدی دارد.

4-linux os

سیستم‌عامل شناخته شده بعدی که در ابتدای عرضه طرف‌داران زیادی داشت لینوکس است که بر پایهٔ open source برنامه شده و شما می‌توانید بر روی هر سخت‌افزاری آن را پیاده و اجرا کنید فقط باید توجه داشته باشید که محدودیت نرم‌افزارهای معروف  در این سیستم‌عامل هم همچنان وجود دارد بااین‌حال، جایگزین‌های رایگان و متن‌باز مانند LibreOffice، Darktable (جایگزینی Adobe Lightroom) و GIMP (جایگزینی Adobe Photoshop) وجود دارد. پس از مدتی استفاده از این سیستم‌عامل اغلب این کمبود نرم‌افزاری بیشتر بچشم می‌آید و باید گفته شود پشتیبانی از این سیستم‌عامل دارای نقص است که روز بروز کاربران این سیستم‌عامل را کمتر می‌کند.

پس از انتخاب سیستم‌عامل موردنظر که کارایی مدنظر را به ما بدهد و تعیین میزان سرمایه تا حدودی محدوده لپ‌تاپ‌ها قابل‌خرید برای ما روشن می‌شود.

 

CPU یا پردازنده لپ تاپ

در این مرحله در لیست لپ‌تاپ‌های قابل‌خرید خود به دودسته لپ‌تاپ برخورد می‌کنید که این دسته‌بندی بر اساس CPU یا پردازنده تقسیم می‌شوند و عموم مردم با این دو شرکت سازنده پردازنده آشنا هستند. اساساً دو شرکت وجود دارند که پردازنده‌های لپ‌تاپ را تولید می‌کنند که INTEL و AMD نام دارند.

پردازنده intel در سال‌های اخیر با کد INTEL CORE i از 3 تا 9 تولید می‌شوند که بسته به نوع انتظار شما از ضعیف به قوی تقسیم‌بندی می‌شوند و یک پردازنده گران‌قیمت هم به این جمع اضافه می‌گردد با نام intel xeon که بیشتر مورداستفاده گیمرها یا لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن است. شرکت‌های سازنده سی‌پی‌یو در دنباله این نام‌گذاری یکسری حروف و اعداد قرار می‌دهند که نشان‌دهنده مشخصات دیگری از این پردازنده است مثلاً قابلیت‌های تراشه یا زمان عرضه که این اصطلاحات خیلی تخصصی هستند که در این متن نمی‌گنجد.

 پردازنده AMD نیز با کد AMD Ryzen و از 3 به بالا تولید می‌گردند و همچنین یک سری پردازنده قدرتمند با نام AMD Ryzen Threadripper که در رقابت در دنیای گیمرها و لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن حرفی برای گفتن داشته باشد. انتخاب از بین سی‌پی‌یو های شرکت َAMD نیز بسیار بستگی به کارایی موردنظر دارد و هرچه قدر سی‌پی‌یو سیستم شما قوی‌تر باشد قطعاً سرعت پردازش بالاتر است.

اگر بخواهیم در انتخاب بین این دو CPU جهت انتخاب لپ‌تاپ نکته‌ای موردتوجه باشد این است که این دودسته سی‌پی‌یو با طرف‌داران خود سال‌هاست در رقابت هستند و گاهی سری‌های مختلف از هرکدام بسیار محبوب می‌شوند و انتخاب بستگی به قدرتی از پردازش دارد که لازم دارید. در سال‌های اخیر آزمایش‌های مختلف روی این دو CPU نشان داده که AMD در زمینه پردازش‌های گرافیکی بهتر عمل می‌کند و اگر به فکر بازی‌کردن هستید بهتر است از سی‌پی‌یو AMD استفاده کنید از طرف دیگر INTEL از ارتقای بهتر و دمای کمتری برخوردار است. البته از این نکته غافل نشوید که کارت گرافیک بسیار تعیین‌کننده است.

قطعه بعدی که در جهت انتخاب لپ‌تاپ مناسب و رسیدن به مطلوب شما به شما کمک می‌کند گرافیک یا GPU است. کارت گرافیک‌ها برای لپ‌تاپ چون توسط خود شرکت سازنده بر روی سیستم نصب شده است از نظر هماهنگی سخت‌افزاری بسیار سازگار هستند و کاربران لپ‌تاپ مانند استفاده‌کنندگان از سیستم‌های دسکتاپ خیلی با سختی مواجه نیستند. اکثر کارت‌های گرافیک در لپ‌تاپ‌ها به‌صورت onboard یا متصل به مادربورد هستند و اگر نیاز به بازی و کارهای گرافیکی سنگین ندارید کافی است و نیازتان را برطرف می‌کند اما اگر به‌اصطلاح گیمر هستید یا از بازی‌های نسبتاً سنگین استفاده می‌کنید باید لپ‌تاپی را تهیه کنید که از کارت گرافیک مجزا بهره ببرد. در زمینه گرافیک هم دو شرکت AMD radeon و Nvidia پیش‌گام هستند که این دو شرکت هم رقابت تنگاتنگی باهم دارند و نمی‌توان  گفت کدام‌یک عملکرد بهتری دارند اما اکثر لپ‌تاپ‌های با CPU از پردازنده nvidia استفاده می‌کنند.

 

 RAM یا رم لپ تاپ

 به حافظه دسترسی تصادفی RAM یا رم می‌گویند RAM قطعه‌ای است که زمانی که پردازنده شما در حال پردازش داده‌ها است داده‌ها را نگهداری می‌کند که از دست نرود. این‌طور می‌توان رم را معرفی کرد که یک حافظهٔ موقت است و اگر تمام شود شما دیگر نمی‌توانید به سی‌پی‌یو فرمان جدیدی بدهید. برای انتخاب رم باید گفت 8 گیگ رم برای یک کاربر معمولی کافی است اما باید این جمله را گفت که هرچه رم بیشتر باشد بهتر است.

HARD Disk یا حافظه لپ تاپ

راهنمایی در مورد خرید لب تاپ همهٔ جوانب را باید در بربگیرد و جتی شامل ظرفیت هارددیسک هم می‌شود. هارد دیسک قطعه‌ای است که شما اطلاعات خود را در آن ذخیره می‌کنید و البته سیستم‌عامل خود را در آن ذخیره می‌کنید. می‌توان هارددیسک را با کشوهای یک کمد پرونده مقایسه کرد که شما می‌توانید در آن اطلاعات را ذخیره کنید. تولید هارددیسک‌ها هم مانند همهٔ لوازم الکترونیک پیشرفت‌های فراوانی داشته‌اند و  از لحاظ سرعت و محافظت و کاهش ایرادات بسیار بروز و مدرن شده‌اند. امروزه اکثر هار دیسک‌ها به‌صورت جامد یا (SSD) تولید می‌شوند که هم از سرعت بالایی بهره‌مندند و هم بسیار مقاوم در برابر ضربه و تکان خوردن هستند البته هنوز هم لپ‌تاپ‌هایی هستند که به علت قیمت بالای هاردهای SSD از فناوری هارد چرخان استفاده می‌کنند که البته این هاردهای چرخان در برابر حرکت و تکان خوردن مشکل دارند و ممکن است هارددیسک چرخان شما متوقف شود و داده‌ها از دست بروند. در مورد ظرفیت ذخیره هارددیسک‌ها، باید گفت که از 256 گیگابایت حافظه تولید می‌گردند و با ورود فناوری­های جدید مثل Nvme تا 4 ترابایت هم تولید شده‌اند که انتخاب ظرفیت کامل به شما بستگی دارد و میزان فضایی که برای فایل‌ها و داده‌های خود لازم دارید.

باتوجه‌به معیارهای گفته شده در بالا شما در این مرحله تقریباً می‌دانید که لپ‌تاپی برای شما مناسب است و می‌توانید راحت‌تر انتخاب کرده و خرید خود را نهایی کنید اما در ذیل چند معیار دیگر برای شما بررسی می‌گردد که در راهنمایی در خرید لپ‌تاپ می‌تواند به شما کمک کند اما از تأثیر کمتری از موارد بالا برخوردار است.

وزن لپ تاپ

یکی از موارد دانستنی درباره لپ تاپ که شاید در هنگام خرید به ذهن کمتر خریدار لپ‌تاپی می‌رسد وزن لپ‌تاپ است که این وزن ناشی از سایز لپ‌تاپ و همچنین تعداد سلولی باتری آن است که هرکدام نیاز به توضیح جداگانه دارد که در این متن نمی‌گنجد اما اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی توضیح دهیم باید گفت میزان سلول هر باتری لپ‌تاپ مساوی است با تعداد باتری بیشتر و البته مدت‌زمان نگهداری شارژ بیشتر که البته تأثیر مستقیم با وزن لپ‌تاپ شما دارد. به‌تبع با افزایش سایز نمایشگر لپ‌تاپ هم وزن لپ‌تاپ افزایش می‌یابد.

شاید در نگاه اول افزایش وزن لپ‌تاپ حتی در حد چندین گرم برای شما اهمیتی نداشته باشد اما باید این نکته را در نظر بگیرید که وزن بالای لپ­تاپ می‌تواند در بلندمدت آزاردهنده باشد، خصوصاً اگر مجبور باشید که لپ­تاپ را دائماً با خود به همراه داشته باشید.

صفحه‌ نمایش لپ تاپ

اگر درگذشته تنها مساحت صفحه نمایشگر لپ­تاپ­ها یا به طور عامیانه اینچ صفحه لپ­تاپ اهمیت داشت، اما امروزه فناوری ساخت صفحات نمایشگر هم اهمیت بسیاری پیدا کرده­اند. نکته­ای که حتی تا پیش‌ازاین بسیاری از آن اطلاعی نداشتند. به‌طورکلی نمایشگر لپ‌تاپ‌ها در سه دسته کلی TN ، LCD  و LED جای می­گیرند. نمایشگرهای TN نسبت به دو فناوری دیگر قدیمی­تر محسوب شده و تنها نسبت به مانیتورهای CRT دارای مزیت هستند.

برای نشان دادن رزولوشن نمایشگر از عبارات مخفف استفاده می شود که موارد زیر بیشترین کاربرد را دارند:

High Definition (HD) : وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل

High Definition Plus (HD+) : وضوح تصویر ۹۰۰×۱۶۰۰ پیکسل

Full HD (FHD) : وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

Quad HD (QHD) : وضوح تصویر۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل

Ultra HD (UHD) یا 4K: وضوح تصویر۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل

امروزه برای ساخت نمایشگر لپ­تاپ­ها از این فناوری کمتر استفاده می­شود و به‌نوعی می­توان گفت که ازرده‌خارج محسوب می­شوند. البته فناوری­های نوظهور دیگری برای ساخت نمایشگر لپ­تاپ­ها هم وجود دارد که از آن جمله می­توان به نمایشگرهای OLED اشاره کرد. در مورد فناوری OLED باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل هزینه ساخت بالا، قیمت تمام شده لپ­تاپ را بالا می­برند و اگرچه که چندین سال است که در نمایشگرهای کوچک مثل گوشی­های هوشمند به کار برده می­شوند، اما تنها در سالیان اخیر در حوزه لپ­تاپ­ هم از این نوع نمایشگرها استفاده می­شود. بدین ترتیب LCD و LED، دو نوع رایج نمایشگر لپ­تاپ­های امروزی هستند و فناوری­های دیگر مثل ips و … زیرمجموعه یکی از این دو نوع قرار می­گیرند.

LCD مخفف عبارت liquid-crystal display است که همان‌طور که از نام آن پیداست از کریستال­های مایع ساخته شده. LED هم مخفف light-emitting diode است که در آن از دیود برای ساخت تصاویر استفاده می­شود. به طور خلاصه می­توان گفت که عمده تفاوت این دو فناوری در منبع نور است. در LCDها همواره یک نور زمینه وجود دارد درحالی‌که منبع تلویزیون­های LED، دیودهایی است که در اطراف آن تعبیه شده­اند و همین عامل باعث تفاوت در این دو نوع نمایشگر می­شود. در LED­­ها رنگ مشکی از عمق و وضوح بالاتری برخوردار است درحالی‌که نمایشگرهای LCD در نمایش انواع رنگ­ها عملکرد نسبتاً بهتری دارند. بااین‌حال نمی­توان به طور مشخص یکی از این دو نوع نمایشگر را به‌عنوان فناوری برتر معرفی کرد و انتخاب بین این دو، به سلیقه افراد بستگی دارد.

البته به جر فناوری ساخت معیارهای بسیار زیاد دیگری هم برای انتخاب نمایشگر لپ­تاپ وجود دارد از جمله مات یا براق بودن صفحه، میزان مصرف انرژی (به‌طورکلی در نوع LED کمتر است)، طول عمر، نسبت طول به عرض و… . اما شاید یکی از مهم­ترین آن­ها که در سال­های اخیر اهمیت بسیار بیشتری هم پیدا کرده نرخ تازه­سازی تصویر یا refresh rate است که با هرتز نشان داده می­شود. هر چه این میزان بالاتر باشد حرکات نمایش‌داده‌شده نرم‌تر و واقعی­تر به نظر می­رسد. این ویژگی به‌خصوص برای کاربرانی که با لپ­تاپ بازی می­کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که بهترین سایز لپ تاپ کدام است باید بگویم درگذشته عمده لپ‌تاپ‌ها نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز داشتند اما در چند سال اخیر نمایشگرهای 90 و 120 هرتزی هم به بازار آمده­اند که به طبع تصاویر باکیفیت بسیار بالاتری را ارائه می­دهند. در پایان در مورد نمایشگر باید گفت که باید با توجه نوع کاربری­تان از لپ­تاپ، نمایشگر مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر از لپ­تاپ صرفاً برای وب‌گردی، کار با نرم­افزارهایی مثل آفیس و اموری ازاین‌دست استفاده می­کنید کیفیت پخش تصاویر، نرخ تازه سازه تصویر و … اهمیت چندانی نداشته و در عوض ویژگی­هایی میزان مصرف انرژی، مات بودن صفحه (نمایشگرهای براق یا Bright تصاویر زیباتری ارائه می­کنند اما کار با آن­ها در درازمدت برای چشم­ها خسته‌کننده و مضر است) و … اولویت بالاتری خواهند داشت.

باید توجه داشت که لپ‌تاپ‌ها در سایزهای مختلفی نیز تولید می‌گردند از لپ‌تاپ‌های مینی گرفته تا بزرگ‌تر و انتخاب  بهترین سایز لپ تاپ کاملاً یک انتخاب اختیاری است.

باتری لپ تاپ

ازآنجایی‌که لپ‌تاپ‌ها، گجت­هایی قابل‌حمل محسوب می­شوند و اصولاً مزیت اصلی آن­ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی همین ویژگی آن­هاست، باتری و طول عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه که ممکن است برای برخی کاربران مثل گیمرها این ویژگی آن‌چنان هم حیاتی نباشد (یک دلیل عدم اهمیت میزان باتری برای گیمرها این است که در لپ­تاپ­های موسوم به گیمینگ نهایت توان پردازش گرافیکی تنها در حالتی است که لپ­تاپ مستقیماً به برق متصل باشد). حجم باتری یک لپ­تاپ را با میلی‌آمپر نشان می­دهند و طبیعتاً هر چه میزان این عدد بالاتر باشد امکان کارکردن بدون برق بالاتری دارند. این ظرفیت در باتری­های جداگانه­ای ذخیره می­شود که به آن­ها سلول می­گویند. باتری لپ­تاپ­ها از چهار سلول شروع می­شود و در مواردی تا ۱۲ سلول هم می­رسد (تعداد سلول­ها همیشه زوج است).

اگرچه که بالا بودن تعداد سلول باتری لپ­تاپ و یا ظرفیت آن به‌طورکلی نشان‌دهنده بهتر بودن عملکرد باتری آن نیست و مجموع میزان ظرفیت و میزان مصرف آن تعیین‌کننده خواهد بود. فناوری ساخت باتری­ها هم دو نوع لیتیوم – یون و لیتیوم – پلیمر هستند که نوع دوم جدیدتر بوده و طول عمر، تعداد دفعات شارژ و دشارژ و به‌طورکلی عملکرد بهتری دارند. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به طور تخصصی میزان نگه‌داشتن شارژ هر لپ­تاپ را اندازه­گیری کرده که می­توان در هنگام خرید با مراجعه به آن­ها از عملکرد هر لپ­تاپ در این زمینه اطلاع پیدا کرد.

معیارهای دیگر و نکاتی در مورد لپ تاپ مناسب وجود دارد که موردنظر برخی از افراد است اما کاملاً به نظر شخصی شما مربوط می‌شود و برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب مهم و حیاتی نیستند مثل وب کم،fingerprint و…که کاملاً بسته به خواستهٔ شما قابل‌توجه هستند. اصولاً بهترین زمان خرید لپ تاپ زمانی است که بدانید چه نیازی دارید. لازم به ذکر است که برندها و فروشگاه‌های مختلفی امکانات موردنظر و مشاوره خرید لپ تاپ را به شما ارائه می‌دهند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه نموده و لپ‌تاپ موردنظر را سفارش دهید که در این بخش هم خرید از فروشگاه مطمئن آخرین راهنمایی ما به شما در خرید لپ‌تاپ است.

 پورت ها و امکانات جانبی

  مواردی همچون تعدادUSB ، درگاه HDMI ، پورت شبکه (LAN) ، وبکم ، خروجی VGAو درایو نوری از مواردی هستند که باید در انتخاب لپ تاپ به آنها توجه داشته باشید ، برخی از این امکانات مانند درایو نوری یا وبکم را میتوانید با استفاده از دستگاه های اکسترنال (خارجی) فراهم نمایید. از امکانات دیگر لپ تاپ ها می توان به حسگر اثر انگشت و کارت خوان اشاره کرد. داشتن ورودی و خروجی های متعدد می تواند برای یک دستگاه مزیت باشد.

در لپ تاپ‌های جدید پورتی به نام (Thunderbolt) تعبیه شده است که امکانات مختلفی را فراهم می‌آورد. از جمله این امکانات می‌توان به: امکان اتصال به دیوایس‌های اکسترنال مثل VGA BOX، شارژ سریع، درگاه خروجی و ورودی تصویر و... اشاره کرد.

 طراحی و ظاهر لپ تاپ


ظاهر دستگاه و کیفیت ساخت آن نکته ای است که نمی توان هنگام انتخاب یک محصول به آن توجه نکرد . مواردی مثل جنس و رنگ بدنه و شفاف یا مات بودن آن در زیبایی ظاهری لپ تاپ تاثیر دارد. بعضی جزئیات مثل طراحی و اندازه قاب نمایشگر ، میزان انحنا در حاشیه و لبه‌ها، شکل قرارگیری لولاها، جای تعبیه درگاه‌ها، امکانات اطراف صفحه‌کلید و محل قرارگیری دست از مواردی است که توجه به آنها هنگام انتخاب کالا ضروری به نظر می رسد. به طور کلی ضخامت بیشتر یک لپ تاپ از جذابیت ظاهری آن کم می کند ولی ممکن است این مورد به علت استفاده از سخت افزارهای قوی باشد که در این مورد بهتر است از ضخامت زیاد دستگاه صرف نظر کرد. اولترابوک ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار هستند. لپ تاپ های هیبریدی هم از انواع زیبای لپ تاپ ها به حساب می آیند. یکی از امکانات دیگر در لپ تاپ های جدید کیبورد با نور پس زمینه می باشد که جذابیت لپ تاپ ها را چند برابر میکند. علاوه بر زیبایی ظاهری حتما به نوع طراحی و کیفیت ساخت آن نیز باید توجه کرد.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

داغ کردن در لپ تاپ به چه معنا است؟ در مقاله داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن  به این موضوع پرداخته ایم.

توصیه میکنیم برای خنک تر ماندن لپ تاپ و در نتیجه افزایش طول عمر دستگاه از کول پد های استاندارد استفاده نمایید.

 

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که انتخاب یک دستگاه مناسب ارتباط مستقیمی با نیاز کاربر داشته که با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله می توانید بهترین و آگاهانه ترین انتخاب خود را تجربه کنید. فروشگاه اینترنتی سبیت با ارائه جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار ایران به همراه اطلاعات کامل و همچنین نقد وبررسی های تخصصی محصولات و بسیاری امکانات بی نظیر دیگر لذت یک خرید آگاهانه را برای شما رقم خواهد زد.

شما نیز می توانید تجربیات و نظرات خود را برای انتخاب یک لپ تاپ مناسب، با ما در میان بگذارید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توئیتر اشتراک گذاری در واتساپ اشتراک گذاری در تلگرام کپی کردن لینک

دیدگاه کاربران

تا کنون 0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
افزودن دیدگاه
0 از 5
کاربرانی که امتیاز 4 یا 5 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 3 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 2 یا 1 داده‌اند