دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه
دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن

خودتان «مشکل داغ شدن لپ تاپ» تان را رفع کنید


بالا رفتن دمای لپ تاپ هنگام اجرای کارهای سنگین چون بازی کردن، ویرایش عکس یا  ویدئو  طبیعی است، اما گاهی داغ شدن لپ تاپ و نویز شدید فن آن علت دیگری دارد که در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین آنها آشنا شوید و خودتان مشکل دمای بالای لپ تاپ تان را حل کنید.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ مشکل دردسرساز اما رایجی است که فارغ از نوع لپ تاپ و یا برند سازنده ی آن اتفاق می افتد. متاسفانه این مسئله در برخی از لپ تاپ های جدید کمپانی های گوناگون دیده می شود. علت داغ کردن لپ تاپ های جدید در مقایسه با مدل های قدیمی، ظرافت ساختاری بدنه ی آن هاست. امروزه دنیای تکنولوژی به سمت ساخت لپ تاپ های باریک متمایل شده است. بدنه ی ظریف لپ تاپ مساوی است با فشردگی قطعات درونی. بنابراین داغ کردن لپ تاپ تا حدودی طبیعی است. اما اگر این حرارت افزایش داشته باشد، می تواند باعث و بانی شکل گیری اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری فراوانی گردد. در چنین شرایطی باید به نحوی با حرارت بالای بدنه ی لپ تاپ مبارزه کرد. 

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بسیاری از موارد آزار دهنده خواهد بود. به همین بهانه ما در این مقاله در سایت سبیت به سراغ دلایل به وجود آمدن این مشکل و راه های حل آن رفته ایم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با راه های جلوگیری از این مشکل رایج در لپ تاپ ها آشنا شویم.

هشدار: از حرارت بالای بدنه ی لپ تاپ چشم پوشی نکنید.


همان طور که گفته شد، داغی لپ تاپ امری طبیعی است. اما دقت کنید که این حرارت نباید در حدی باشد که لمس بدنه ی لپ تاپ دشوار شود. در این حالت چشم پوشی از مشکل داغی بیش از حد لپ تاپ می تواند عواقب ناخوشایندی برای سیستم داشته باشد. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، نابودی بخش از اطلاعات، باز نشدن درایورهای مختلف و خرابی سخت افزاری و یا نرم افزاری هارد برخی از مشکلاتی است که به دلیل داغی بیش از حد لپ تاپ ایجاد می شوند.

چگونگی گردش هوا در لپ تاپ‌ها


هنگامی که از لپ تاپ خود برای کارهای سنگین چون بازی کردن یا کار با فتوشاپ  استفاده می‌کنید، اجزای داخلی آن گرمای بیشتری تولید می‌کنند که  پردازنده مرکزی (CPU) و گرافیک دو منبع اصلی هستند. با هدف دفع گرما و رسیدن هوای خنک به اجزای داخلی لپ تاپ، معمولاً در زیر و کناره‌های آن دهانه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط  تعبیه شده است.

غالباً لپ تاپ‌های ضعیف (اقتصادی) امروزی فاقد فن هستند اما باز هم در زیر، پشت و کناره‌های آنها شبکه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط تعبیه شده است. برخی از لپ تاپ‌ها (به ویژه مدل‌های پرقدرت) نیز دارای بیش از یک فن هستند. به طور کلی لپ تاپ‌های مجهز به فن از یک سمت هوای تازه را مکش می‌کنند و پس از عبور آن از اجزای داخلی، هوای گرم از سمت دیگر خارج می‌شود.
لپ تاپ‌های بدون فن خیلی در دفع گرما مؤثر نیستند. در این لپ تاپ‌ها دمای محیط و سطحی که بر روی آن قرار  می‌گیرند بر روی دمای اجزای داخلی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ


با باریک‌تر شدن لپ تاپ‌ها طی چند سال اخیر و افزایش محبوبیت مدل‌های باریک و مدرن، دفع گرما دشوارتر از گذشته است. در عین حال اجزای داخلی لپ تاپ‌ها می‌توانند در دمای های بالاتری کار کنند، از این رو گاهی لپ تاپ‌های امروزی بیشتر گرم می‌شوند که لزوماً به معنای داغ شدن غیر طبیعی آنها  نیست، با این حال نشانه‌های زیر می‌توانند در تشخیص داغ شدن غیر عادی لپ تاپ به شما کمک کنند:

  •     داغ شدن بدنه لپ تاپ که نمی‌توانید بیش از چند ثانیه آن را لمس کنید
  •     چرخش دائمی فن با حداکثر سرعت و تولید صداهای غیرعادی
  •     کار نکردن فن حتی حین استفاده سنگین از لپ تاپ
  •     خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ بدون نمایش هرگونه پیغام هشدار قبلی
  •     بروز خطا و صفحه آبی مرگ حین استفاده سنگین
  •     کُند شدن لپ تاپ بدون علت مشخص
  •     هنگ کردن و فریز شدن صفحه که نشانگر ماوس هم جابجا نمی‌شود

در صورتی که لپ تاپ شما هریک از نشانه‌های بالا را دارد، دیگر نباید آن را نادیده بگیرید و وقت آن فرا رسیده تا علت آن را بیابید. البته برخی از نشانه‌های بالا می‌تواند ارتباطی با گرم شدن بیش از حد لپ تاپ نداشته باشید، از این رو به شما می گوییم چگونه مطمئن شوید مشکل از گرما است.

 

چگونه دمای لپ تاپ را بخوانیم؟


راه‌های زیادی برای بررسی دمای لپ تاپ وجود دارد اما ساده‌ترین آنها استفاده از برنامه‌هایی چون Core Temp ،HWiNFO و HWMONITOR است. این برنامه‌ها دمای اجزای داخلی لپ تاپ چون پردازنده، گرافیک و هارددیسک را به شما نشان می‌دهند و می‌توانید به غیر عادی بودن دما پی ببرید.

دمای نرمال لپ تاپ چقدر است؟


از آنجایی که بیش از یک نسل لپ تاپ وجود دارد، نمی‌توان به طور دقیق گفت چه دمایی نرمال و چه دمایی غیر نرمال است، با این حال اگر دمای CPU لپ تاپ به 80 درجه سانتی‌گراد برسد، نشان از وجود مشکل در دفع گرما است. در نظر داشته باشید در اغلب لپ تاپ‌ها با رسیدن دمای CPU  به یک آستانه مشخص (معمولاً 80 تا 100 درجه سانتی‌گراد)، به طور خودکار بدون نمایش هیچ گونه پیغام هشداری خاموش می‌شوند، از این رو خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌تواند ریشه در دمای بالا و دفع نشدن گرما داشته باشد.

 

دلایل بالا بودن دما و داغ شدن لپ تاپ

برای اینکه بتوانید مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ را برطرف کنید، باید دلایل پیدایش این مشکل را مشخص سازید. علل اصلی داغ کردن لپ تاپ عبارت است از:


1. تهویه ضعیف
احتمالاً علت اصلی دمای بالا و گرم شدن بسیاری از لپ تاپ‌ها تهویه ضعیف باشد. در صورتی که  لپ تاپ خود را بر روی فرش، بالش، پتو یا پاهایتان می‌گذارید، ممکن است منافذ ورود و خروج هوا مسدود شود که باعث بالا رفتن دما می‌شود.

راه حل: همیشه از لپ تاپ خود بر روی سطوح صاف و سخت استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از کول پدهای مجهز به فن استفاده کنید. چند سانتیمتر فاصله گرفتن لپ تاپ از سطح هم می‌تواند سودمند باشد.

2. گرفتگی مجرای هوا و فن‌ها
هرچقدر هم که در نگه داری لپ تاپ خود کوشا باشید، نمی‌توانید از شر گرد و خاک خلاص شوید. به مرور گرد و خاک و دیگر آلودگی‌های محیط بر روی مجاری هوا و اجزایی چون فن، حرارت گیر و دهانه‌های ورود و خروج هوا می‌نشینند که باعث کاهش گردش هوا و در نتیجه آن بالا رفتن دما می‌شود. در صورتی که صدای چرخش فن به خوبی شنیده می‌شود اما حجم هوای خروجی از لپ تاپ بسیار کم است، شانس گرفتگی آن وجود دارد.

راه حل: از هوای فشرده برای تمیز کردن مجرای هوا استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از بلوور (دمنده) و کمپرسور هوای فشرده مورد استفاده برای تمیز کردن اتومبیل استفاده کنید. در صورتی که این توانایی را در خودتان می‌بینید، می‌توانید لپ تاپ قدیمی خود را باز و تمیز کنید. البته حواستان باشد در مدت پوشش گارانتی نباید این کار را بکنید.

هشدار: هرگز از سشوار، جاروبرقی و اسپری‌های شیمیایی (اسپری ناهید و...) برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده نکنید.

3. خرابی یا ضعیف شدن فن، خشک شدن خمیر رسانای گرما
بسیاری مواقع با گذشت چند سال از تولید، فن لپ تاپ و همچنین خمیر ناقل گرما کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد که باعث افزایش دما می‌شود. صدای غیر عادی فن علی رغم تمیز بودن نیز می‌تواند نشان از خرابی آن باشد. همچنین اگر بیش از 3-5 سال از تولید لپ تاپ می‌گذرد و آن را سرویس نکرده‌اید، وقت آن فرا رسیده است.

راه حل: در صورتی که مدت پوشش گارانتی  به اتمام رسیده است، شما می‌توانید فن لپ تاپ را با یک نمونه نو تعویض کنید.  همچنین تعویض خمیر رسانای گرما می‌تواند سودمند باشد.

هشدار: هرگز از خمیرهای متفرقه چینی استفاده نکنید، چراکه خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهند یا از همان ابتدا عملکرد خوبی ندارند. برای این کار از خمیرهای شناخته شده چون دیپکول، کولرمستر، گرین و... استفاده کنید.

4. نصب نبودن درایور یا استفاده از درایور قدیمی
نصب نبودن درایور مناسب و به روز می‌تواند باعث شود اجزای لپ تاپ (چون CPU و گرافیک) همواره با حداکثر توان خود یا در حالت غیر بهینه کار کنند که خود باعث بالا رفتن دما و مصرف باتری می‌شود. البته گاهی درایورهای جدید خود می‌توانند علت افزایش دما باشند، در این صورت به نسخه قبلی آن بازگردید.

راه حل: همواره جدیدترین نگارش از درایور اجزای لپ تاپ را از وب سایت سازنده دریافت و نصب کنید. هرگز از درایورهای غیر اختصاصی و قدیمی استفاده نکنید.

5. مشکلات نرم افزاری و کُهنگی سیستم عامل
گاهی خطاهای نرم افزاری و برنامه‌های معیوب باعث می‌شوند CPU لپ تاپ شما همواره درگیر باشد که خود باعث افزایش دمای آن می‌شود. همچنین اجرای ناخواسته برنامه‌ها با راه اندازی ویندوز می‌تواند باعث افزایش لود پردازنده و در نتیجه آن افزایش دما شود.

راه حل: برنامه‌های ناقص یا معیوب را به طور کامل پاک کنید. با بررسی لیست StartUp ویندوز مانع از اجرای ناخواسته برنامه‌های غیر ضروری شوید. در صورت خرابی سیستم عامل یا سپری شدن مدت طولانی از نصب ویندوز، مجدداً نسبت به نصب ویندوز و برنامه‌ها اقدام کنید.

 

6. استفاده از آنتی ویروس‌های سنگین
از آنجایی که معمولاً سخت افزارهای لپ تاپ ضعیف‌تر از PC هستند، برخی از آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی برای نصب بر روی لپ تاپ مناسب نیستند و باعث لود شدید CPU می‌شوند که یکی از عواقب آن افزایش دمای CPU است.

راه حل: همواره از آنتی ویروس‌های سبک و کم حجم بر روی لپ تاپ استفاده کنید.

7. آلودگی به بدافزار
در صورتی که Task Manager ویندوز استفاده شدید از منابع سخت افزاری چون CPU و گرافیک را نشان می‌دهد اما پردازش‌های آن برای شما آشنا نیست، آلودگی به بدافزارها، به ویژه بدافزارهای CryptoMining مطرح است. این بدافزارها از قدرت پردازشی لپ تاپ شما برای استخراج ارزهای مجازی و کسب درآمد استفاده می‌کنند. البته بدافزارهای CryptoMining تنها گونه بدافزارها نیستند که می‌توانند باعث افزایش دمای لپ تاپ شما شوند. بسیاری از بدافزارهای معمولی نیز می‌توانند به شدت CPU لپ تاپ شما را تحت فشار بگذارند.

راه حل: با نصب یک آنتی‌ویروس قوی و به روز لپ تاپ خود را اسکن کنید. در صورتی که از آنتی ویروس‌های متفرقه یا آنتی‌ویروس خود ویندوز استفاده می‌کنید، یک آنتی‌ویروس دیگر را امتحان کنید.
این‌ها رایج‌ترین دلایل داغ شدن لپ تاپ هستند که می‌توانید از راه حل‌های ارائه شده برای رفع آن استفاده کنید.

8. مراجعه به تعمیرگاه برای تعویض قطعات آسیب دیده و سرویس دوره ای لپ تاپ

در مواردی که فن لپ تاپ یا قطعاتی مانند باتری لپ تاپ آسیب دیده باشند، راهی جز تعویض آن ها وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، تعمیر کار با استفاده از مواد خنک کننده جدید و جایگزین کردن آن ها با مواد خنک کننده قدیمی که روی سی پی یو قرار می گیرند باعث عملکرد بهتر لپ تاپ می شوند.

 

با مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس چه کنیم؟

داغ شدن لپ تاپ ایسوس تا حدودی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. مشکل از آن جایی شروع می شود که دمای دستگاه به صورت غیر عادی بالا رود؛ به طوری که عملا لمس بدنه لپ تاپ پوست دست را اذیت کند و احساس سوختگی به کاربر دست بدهد. 

داغ شدن لپ تاپ ASUS اگر بیش از اندازه باشد یکی از مشکلات جدی است که می تواند منجر به آسیب زدن به قطعات حساس و حیاتی لپ تاپ شده و هزینه های گزافی را بابت تعمیرات به دنبال داشته باشد. از همین رو تعمیر به موقع و رفع مشکل در زمان مناسب بسیار حائز اهمیت است. 

راهکارهای رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS

به طور کلی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ همواره به معنی خراب شدن فن خنک کننده یا دیگر قطعات است. گاهی نیز این مشکل به دلیل بروز برخی اشکالات ریز ( مانند گرفتگی مجرای هوا و فن ها، تهویه ضعیف، نصب نبودن درایور، استفاده از آنتی ویروس های سنگین، آلوده شدن به ویروس و غیره) در دستگاه ایجاد می شود.

در صورتی که داغ شدن لپ تاپ ایسوس به دلیل این اشکالات باشد، کاربر می تواند شخصا نسبت به رفع آنها اقدام نماید. اما اگر منبع بروز مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS موارد حادتر باشد، کاربر باید سریعا و پیش از آسیب رسیدن به سایر قطعات نسبت به تعمیر اجزای آسیب دیده و رفع مشکل اقدام نماید.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله در سبیت با دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن آشنا شدیم. لپ تاپ ها دارای تهویه ضعیف تری نسبت به کامپیوتر های خانگی هستند بنابراین داغ شدن در آن ها مشکل شایعی است. رعایت نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم می تواند تا حد زیادی از رو به رو شدن با این مشکل جلوگیری کند. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید از طریق بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید. کارشناسان حرفه ای سبیت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توئیتر اشتراک گذاری در واتساپ اشتراک گذاری در تلگرام کپی کردن لینک

دیدگاه کاربران

تا کنون 0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
افزودن دیدگاه
0 از 5
کاربرانی که امتیاز 4 یا 5 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 3 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 2 یا 1 داده‌اند