افزایش عمر باتری لپ‌تاپ؛ روش های بهبود کارآیی و طول عمر باطری لپتاپ (+ آموزش در ویندوز 11)

زمان مطالعه: 8 دقیقه
افزایش عمر باتری لپ‌تاپ؛ روش های بهبود کارآیی و طول عمر باطری لپتاپ (+ آموزش در ویندوز 11)

خالی شدن باتری لپ‌تاپ به دلیل قطع برق یا فراموش کردن شارژر آن در منزل را باید یکی از بدترین تجربه‌ها در استفاده از این دستگاه‌‌ها دانست. در ادامه مطلب به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در این شرایط حساس از افزایش طول عمر باتری لپ تاپ اطمینان حاصل و از خاموش شدن دستگاه خود جلوگیری نمایید.

با اتکا به باتری می‌توان برای مدتی نسبتاً طولانی به تماشای ویدئو پرداخت، اما استفاده از نرم‌افزارهایی که قدرت پردازشی بالایی برای اجرای آن‌ها لازم است شارژ لپ‌تاپ شما را به سرعت خالی می‌کنند. مایکروسافت تنظیمات جدیدی برای ویندوز 11 در نظر گرفته که امکان بهبود طول عمر باتری لپ تاپ در شرایط اضطراری را فراهم می‌آورند.

اگر هنوز از ویندوز 10 روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید و قصد دارید به ویندوز 11 مهاجرت کنید، می‌توانید ویندوز 11 اورجینال از سایت سبیت خریداری و نصب کنید. در ادامه چهار روش بهبود عمر و استفاده صحیح از باتری لپ تاپ و کامپیوترهای مجهز به ویندوز 11 و ویندوز 10 را به شما آموزش خواهیم داد.

جلوگیری از تازه شدن (Refresh) نرم‌افزارها در پس زمینه

نرم‌افزارها برای اینکه بتوانند اعلان‌های ضروری را به کاربران نشان دهند باید در پس زمینه و حتی زمانی که به آن‌ها نیازی ندارید دائما رفرش شوند و باز بمانند. ویندوز 11 به کاربران امکان داده که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ، فعالیت پس زمینه این نرم‌افزارها را به نفع مصرف باتری محدود نمایید. برای این کار مسیر زیر در نظر گرفته شده است؛

  1. به Setting بروید و روی System کلیک کنید.
  2. گزینه Power & Battery را انتخاب کنید.
  3. حال در قسمت باتری گزینه Turn on now را روی حالت انتخاب قرار دهید.

در این صفحه برخی دیگر از تنظیمات مربوط به حالت ذخیره باتری ویندوز مانند درصد باتری مجاز برای فعال شدن حالت Power Saver و نور زمینه را نیز می‌توان تغییر داد.

کاهش نرخ بروزرسانی نمایشگر جهت افزایش عمر باتری لپ تاپ

نرخ بروزرسانی به تعداد دفعات یا سرعتی گفته می‌شود یک تصویر روی نمایشگر شما در هر ثانیه بروزرسانی می‌شود. با داشتن نرخ بروزرسانی بالا حرکات روی صفحه نمایش بسیار روان‌تر به نظر می‌رسند؛ از این رو داشتن نرخ بروزرسانی مناسب در تجربه گیمینگ کاربران بسیار تاثیرگذار است.

استفاده از نرخ بروزرسانی بالا توان بیشتری از باتری شما می‌کشد و در صورت متصل نبودن به منبع خارجی، شارژ آن را به سرعت خالی می‌کند. از این رو کاهش نرخ بروزرسانی یکی از راههای افزایش عمر باتری لپ تاپ به شمار می‌آید. اگر برای انجام کارهای خود به نرخ بروزرسانی بالا نیاز ندارید، می‌توانید برای بهبود طول عمر باتری لپ تاپ از مسیر زیر نرخ بروزرسانی نمایشگر را پایین بیاورید؛

  1. به Setting بروید و روی System کلیک کنید.
  2. بخش Display را انتخاب کنید و روی Advanced display بزنید.
  3. در اینجا می‌توانید عدد مشاهده شده در مقابل Choose a refresh rate را تغییر دهید.

با توجه به مدل مانیتور یا لپ‌تاپ، نرخ بروزرسانی پیش فرض نمایشگر شما متفاوت خواهد بود. همچنین امکان دارد کامپیوتر شما تنها از یک نرخ بروزرسانی خاص پشتیبانی نماید. باید در نظر داشته باشید که انتخاب نرخ بروزرسانی پایین‌تر هر چند یکی از روش های افزایش عمر باتری لپ تاپ شمرده می‌شود، روی عملکرد دستگاه شما تاثیر می‌گذارد و ممکن است انجام برخی کارها را دشوار کند.

استفاده از تصویر زمینه تیره یا حالت Dark Mode

اگر یک لپ‌تاپ یا مانیتور مجهز به پنل OLED دارید، برای ذخیره باتری می‌توانید استفاده از تصاویر پس زمینه تیره را نیز در نظر داشته باشید. در نمایشگرهای OLED پیکسل‌ها به صورت مجزا از خود نور ساطع می‌کنند تا برای نمایش بخش‌های تیره تصویر به انرژی کمتری نیاز داشته باشند. انتخاب تصویر پس زمینه مناسب از مسیر زیر امکان‌پذیر است:

  1. به Setting بروید و روی Personalization کلیک کنید.
  2. حال یکی از تم‌های تاریک ویندوز 11 را انتخاب نمایید.

برای قرار دادن دستگاه خود در حالت Dark نیز باید بعد از رفتن به منوی Personalization و انتخاب Colors، حالت Dark را انتخاب کنید.

مدیریت تنظیمات لاک اسکرین ویندوز

هر چقدر نمایشگر شما بیشتر روشن بماند، باتری بیشتری مصرف می‌کند. برای بهبود طول عمر باطری لپتاپ بهتر است تنظیمات خود را جوری تعیین کنید که بعد از مدت کوتاهی غیر فعال بودن، نمایشگر به شکل خودکار خاموش شود. برای این کار که روش صحیح استفاده از باتری لپ تاپ شما است، از مسیر زیر اقدام کنید؛

  1. به Setting بروید و روی System کلیک کنید.
  2. گزینه Power & Battery را انتخاب کنید.

در زیر منوی باتری مانند عکس، 1 دقیقه را انتخاب کنید تا نمایشگر دستگاه‌ شما بعد از 1 دقیقه غیر فعال بودن خاموش شود.

اگر شما نیز روش‌های موثری برای افزایش عمر باتری لپ تاپ سراغ دارید آن را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بروز نگه داشتن درایورها

به صورت کلی توسعه دهندگان سعی می‌کنند تا نرم افزارهایی که در جدید ترین نسخه ها ارائه می‌دهند همواره بهینه تر باشند و کمتر از منابع سیستم استفاده کنند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم همواره از بروز ترین نرم افزارها و درایور ها استفاده کنید.

به قسمت Windows Update در Control Panel بروید و گزینه Check For Updates را بزنید. در این حالت میتوانید لیستی از آخرین بروز رسانی های ویندوز و البته درایور های سخت افزارهای مورد استفاده روی سیستم خود را خواهید دید که میتوانید آنها را دانلود کرده و نصب کنید.

جداکردن لوازم جانبی از لپ تاپ

همیشه امکانات و ابزارهایی که به پورت های کامپیوتر شما وصل هستند می‌توانند یک مصرف کننده خوب برای انرژی باتری لپتاپتان باشند. پس برای افزایش عمر باتری لپ تاپ باید موارد غیر ضروری را حذف نمایید.

وب کم ها، فلش درایو ها وابزارهای USB و یا کارتهای بیسیم از قبیل بلوتوث و Wi-Fi. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر واقعاً نیازی از موس های خارجی ندارید از همان تاچ پد خود لپ تاپ استفاده کنید تا باز هم مصرف باتری کمتر شود.

یک مورد معروف دیگر در این زمینه هم هندزفری و بلندگوهای خارجی است. آن‌ها هم می‌توانند مصرف اضافه ای برای انرژی باتری شما باشند.

به هر حال از هر کدام از این ابزارها باید در جای خود استفاده کنیم ولی باید حواسمان هم باشد که اگر واقعاً به اتصال آنها به لپتاپ مان نیاز نداریم، خب چه بهتر که کنارشان بگذاریم.

کالیبره و تنظیم مجدد باتری لپ تاپ

اگر باتری لپ تاپ شما کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و یا اینکه شارژ خود را به سرعت از دست می‌دهد شاید مشکل از جای دیگری باشد؛ شاید به قول معروف باتری شما کالیبره نشده باشد و یا نیاز به این داشته باشد که دوباره آن را کالیبره کنید.

به صورت عادی این مورد را به شما دوستان توصیه می‌کنم که عمل کالیبره سازی باتری لپ تاپ خود را یک تا سه ماه یکبار به صورت میانگین انجام دهید تا بهبود عمر باتری لپ تاپ حاصل شود. برای انجام کالیبراسیون باتری می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. باتری لپ تاپ خود را به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به شارژ ۱۰۰ درصدی برسد. در این حال بعد از اتمام شارژ تا دو ساعت تمام شارژر را از لپتاپ جدا نکنید.

۲. حال شارژر را از لپ تاپ جدا کرده و شروع به کار کردن با لپتاپ خود کنید و اجازه دهید تا شارژ آن به صورت کامل تخلیه شود. لپ تاپ باید به صورت خودکار از تمام شدن شارژ، خاموش شود.

۳. بعد از تمام شدن شارژ به مدت یک تا دو ساعت به همان حالت که لپ تاپ را به حال خود رها کنید و بگذارید که همه چیز به حالت پایدار برسد.

۴. حالا دوباره لپتاپ خود را در حالتی که خاموش است به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به صورت کامل شارژ شود. به شما تبریک می‌گویم که توانستید باتری خود را به صورت موفقیت آمیز کالیبره کنید.

نرم افزار افزایش عمر باتری لپ تاپ

Avast Battery Saver یکی از بهترین اپ‌های مدیریت مصرف باتری به شمار می‌آید. این اپلیکیشن قادر است با زیر نظر گرفتن روندها و برنامه‌های مخرب برای باتری که در پس زمینه اجرا می‌شوند، عمر باتری شما را تا 32 درصد افزایش دهد.

البته گزینه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارند. برنامه‌های BatteryCare یا BatteryMon می‌توانند راهکارهای مناسبی برای شما در این مورد باشند.

Defragment کردن هارد دیسک

مرتب کردن فایل ها روی حافظه هارد دیسک و یا همان Defragment کردن، روشی است که به نحو چشمگیری میتواند مصرف انرژی را در لپتاپ شما پایین بیاورد.

حتماً به این مورد اشراف دارید که با مرتب کردن فایل ها در هارد دیسک مدت زمانی که هارد دیسک شما طی خواهد کرد تا بین سکتور ها جابجا شود و اطلاعات را بخواند هم کمتر خواهد شد و به طبع با کمتر شدن این فاصله، میزان انرژی مرود نیاز برای جابجایی بین محل های مختلف روی هارد دیسک هم کمتر خواهد شد و مصرف انرژی هم پایین تر خواهد آمد.

به شما توصیه می‌کنم حتماً زودتر از هر کاری این روش را امتحان کنید تا تأثیر بسیار مطلوب آن روی مصرف انرژی باتری لپتاپ خود را ببینید و استفاده صحیح از باطری لپ تاپ را تجربه کنید.

البته اگر شما از کاربران مشکل پسند هم هستید استفاده از نرم افزار  Auslogics Disc Defrag را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید عملیات مرتب سازی اطلاعات روی هارد دیسک خود را به بسیار بهینه تر  و راحت تر انجام دهید.

خنک کردن باتری لپ تاپ

قرار گرفتن در معرض دمای بالا اگر چه با شیبی کم، ولی عمر باتری لپتاپ شما را پایین می‌آورد. پس همیشه از این مطمئن شوید که لپ تاپ خود و داخل آن را تمیز و با کمترین گرد و غبار نگه می‌دارید تا زمینه های پایین آمدن دمای لپتاپ محیط داخلی سخت افزار لپتاپ خود را فراهم کنید.

همواره سعی کنید تا از تماس مستقیم خورشید با لپ‌تاپ خود ممانعت بوجود آورید و همیشه در محل هایی از آن استفاده و یا نگهداری کنید که دمای محیط را داشته باشد. استفاده از خنک کننده لپ تاپ می‌تواند راه خوبی برای خنک نگه داشتن سیستم شما و افزایش عمر باتری لپ تاپ باشد.

سوالات مهم

آیا باتری لپ تاپ را در بیاوریم؟ 

حذف باتری لپ تاپ تنها زمانی ضرورت دارد که قصد داشته باشید که آن را تعویض یا تعمیر نمایید. در غیر این صورت بهتر است باتری لپ تاپ خود را همواره داخل آن نگه دارید و حتی به برق متصل کنید. خوب است بدانید که اتصال همیشگی باتری به آداپتور AC به هیچ عنوان عمر آن را کاهش نمی‌دهد.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را بفهمیم؟

از طریق Command Prompt می‌توانید یک گزارش کامل از سلامت باتری و عملکرد آن داشته باشید. برای این کار مسیر زیر را طی کنید؛

  • در قسمت جستجوی ویندوز cmd را تایپ کنید.
  • حال کلیدهای Ctrl + Shift + Enter را بفشارید تا این دستور در حالت ادمین اجرا شود.
  • اکنون عبارت powercfg /batteryreport را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.
  • سپس به مسیر C:\Users[YourUsername] بروید و فایل battery-report.html را پیدا کنید.

در صورت استفاده نکردن از باتری لپ تاپ چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده نکردن از یک باتری شارژ شده برای مدت زمان زیاد به آن آسیبی نمی‌رساند. با این حال باتری‌ها با گذشت زمان شارژ خود را از دست می‌دهند و در صورت خالی شدن شارژ، ظرفیت و طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نحوه استفاده از باتری جدید لپ تاپ

بعد از خرید یک لپ تاپ جدید یا یک باتری نو برای لپ‌تاپ خود، باید آن را 24 ساعت شارژ نموده و از پر بودن آن قبل از استفاده اطمینان حاصل نمایید. 

چرا لپ تاپ درصد باتری را اشتباه نشان می دهد؟

اگر لپ‌تاپ شما با وجود داشتن شارژ کافی خاموش شود، احتمال دارد درصد باتری را اشتباه نشان داده باشد. این مشکل که بسیار متداول است، معمولاً از خطاهای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باتری و ویندوز به وجود می‌آید.

برای حل این مشکل می‌توانید یک بار باتری خود را تا 100 درصد شارژ نمایید و به اجازه دهید تا از شارژ خالی شود. پیشنهاد می‌شود درایورهای باتری خود را نیز دوباره نصب کنید.

غیر فعال کردن باتری لپ تاپ lenovo

غیر فعال شدن باتری لپ تاپ lenovo برای برخی از مدل‌های این برند امکان‌پذیر است. برای غیر فعال کردن باتری مسیر زیر را طی کنید.

  • کامپیوتر را خاموش و آداپتور شارژ را از آن جدا کنید.
  • سپس لپ تاپ را روشن نموده و بعد از نمایش لوگو، بلافاصله روی F1 بزنید.
  • در منوی Config، گزینه Power را انتخاب کنید.
  • در این زیر منو، Disable built-in battery را انتخاب کنید و روی Enter بزنید
  • حال باید با زدن روی Yes، تغییرات اعمال شده را تایید نماید.

جمع بندی

در نظر داشته باشید که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ لنوو یا ایسوس خود نیاز است حتماً از شارژر اصلی و مناسب آن‌ها استفاده کنید. در مورد لپ‌تاپ‌های قدیمی نیز پیشنهاد می‌شود نور زمینه نمایشگر را در بالاترین حالت قرار ندهید.

در این مطب نحوه افزایش عمر باتری لپ تاپ و راهکارهایی برای اطمینان حاصل کردن از سلامت باتری را به شما آموزش دادیم. همه باتری‌ها در طول زمان از بین می‌روند، اما یادگیری استفاده صحیح از باطری لپ تاپ می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود طول عمر باتری و سیستم شما داشته باشد.
برای ما در قسمت نظرات، تجربیات خود را در استفاده از باطری لپتاپ بنویسید و اگر مشکلی در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان فنی سایت سبیت در تماس باشید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توئیتر اشتراک گذاری در واتساپ اشتراک گذاری در تلگرام کپی کردن لینک

دیدگاه کاربران

تا کنون 0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
افزودن دیدگاه
0 از 5
کاربرانی که امتیاز 4 یا 5 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 3 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 2 یا 1 داده‌اند