مقایسه لپ تاپ ایسوس و لنوو ، لپ تاپ لنوو بخریم یا ایسوس؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه
مقایسه لپ تاپ ایسوس و لنوو ، لپ تاپ لنوو بخریم یا ایسوس؟

مقایسه دو برند ایسوس و لنوو؛ کدام برند را انتخاب کنیم؟

لنوو یا ایسوس (برنده کیست؟) اگر در حال خرید لپ تاپ جدید هستید، ممکن است انتخاب کمی برایتان سخت باشد چون چند گزینه خوب در دسترس وجود دارد. و یک چیزی که بلافاصله توجه شما را جلب می‌کند این واقعیت است که امروز دو تولید کننده برجسته لپ تاپ وجود دارد: Asus و Lenovo

در حقیقت، برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که لپ تاپ ایسوس و لپ تاپ لنوو بهترین لپ تاپ‌های جهان را امروز می‌سازند، به همین دلیل دانستن جوانب مثبت و منفی این دو برند بسیار مهم است. ایسوس و لنوو به همان اندازه مورد احترام مشتریان خود هستند و سایر تولیدکنندگان لپ تاپ آرزو دارند که به موفقیت این دو برند برسند. پس در ادامه حتما همراه مجله سبیت باشید تا به مقایسه این دو برند بپردازیم.

چه مواردی اهمیت دارد؟

ایسوس و لنوو هر دو لپ تاپ‌های بسیار زیاد و متنوعی تولید کرده‌اند که می‌توانند بازه‌های قیمتی مختلف و همچنین نیازهای متفاوت را پاسخگو باشند. به طور کلی در زمان انتخاب یک لپ تاپ یا یک برند باید به موارد گفته شده در ادامه توجه داشته باشید.

  • عملکرد سخت افزاری و قدرت
  • عمر باتری و شارژ دهی
  • سیستم خنک کننده
  • رزولوشن نمایشگر و نوع پنل
  • کیفیت ساخت و مقاومت
  • قیمت

در واقع دلیلی که اهمیت دارد که برند مناسب خود را انتخاب کنید این است که در نهایت بعد از پرداخت هزینه زیاد به خودتان نگویید که ای کاهش برند دیگری را انتخاب کرده بودم، البته که در این عین به این موضوع هم توجه داشته باشید که:

  • برندی را انتخاب کنید و با آن راحت‌تر هستید و حس بهتری به خرید آن دارید.
  • برندی را انتخاب کنید که پس از خرید دیگر پشیمانی وجود نداشته باشد.
  • از محصول خریداری شده استفاده کرده و لذت ببرید؛ چرا که مشخص نیست در صورت خرید برند دیگر هم آیا همین حس را داشتید یا خیر.

در واقع قبل از خرید لپ تاپ از لنوو و ایسوس تبلیغات شنیده شده و انتقادهای وارده به هر کدام را کنار بگذارید و از دریچه درستی به مسئله نگاه کنید تا در دام تبلیغات اسیر نشوید. در ادامه ما تلاش می‌کنیم تا این انتخاب برای شما آسان‌تر شود.

 

شما از لپ تاپ برای چه کاری استفاده می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین موارد پیش از هر چیزی این است که بدانید قرار است با لپ تاپ خریداری شده چه کارهایی انجام دهید و در واقع نیازهای شما از لپ تاپ چه مواردی هستند. دانستن این موضوع از آن جهت اهیمت دارد که بدانید به سراغ کدام سری از لپ تاپ‌ ایسوس یا لنوو بروید و دقیقا کدام مدل را انتخاب کنید.

در ادامه سعی می‌کنیم استفاده‌های مختلف کاربران از لپ تاپ را شرح دهیم تا بتوانید دقیق‌تر نوع استفاده خود را مشخص کنید.

تولید کننده محتوا

افرادی که تولید محتوا می‌کنند معمولا نویسنده، هنرمند، آهنگ سازها، ادیتورهای ویدئو و کارگردان‌ها هستند. این افراد عموما نیاز دارند که چندین برنامه را در کنار هم به صورت باز داشته باشند و در واقع قابلیت‌های مولتی تسکینگ لپ تاپ برای این دسته اهمیت زیادی دارد.

مثلا اگر تولید کننده محتوا هستید و برای انجام کار خود به لپ تاپی با دو صفحه نمایش نیاز دارید قطعا باید به سراغ برند لپ تاپ ایسوس بروید و ZenBook های این شرکت با دو نمایشگر را انتخاب کنید. این لپ تاپ‌ها همچنین نمایشگر IPS با دقت رنگ بالا دارند و به همین جهت به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دقیق‌تر بتوانید رنگ‌ها را مشاهده و ویرایش کنید.

 گیمرها

دسته زیادی از کاربران قصد دارند با لپ تاپ خود بازی‌های جدید و سنگین را اجرا کنند و از این جهت هر دو برند قوی‌ عمل کرده‌اند. لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو Legion نام دارند و ایسوس از دو سری ROG و TUF برای لپ تاپ‌های گیمینگ خود استفاده می‌کند که سری ROG قیمت بالاتری دارند و باکیفیت‌تر هستند.

یکی از مدل‌های خوب گیمینگ از لنوو Legion gaming Y540 نام دارد و از کارت گرافیک 2060 استفاده می‌کند و به علاوه مهم‌تر از همه قیمت آن باعث می‌شود که ارزش خرید بالایی نیز داشته باشد.

از طرف دیگر اگر لپ تاپی گیمینگ با قیمت مناسب از ایسوس می‌خواهید Zephyrus M15 می‌تواند انتخاب جذابی باشد و اگر می‌خواهید هزینه بیشتری پرداخت کنید به سراغ Zephyrus S15 بروید.

در نهایت اما عملکرد گیمینگ لپ تاپ‌های ایسوس مقداری بهتر از لنوو است و شاید بهتر باشد لپ تاپ گیمینگ خود را از این برند انتخاب کنید. البته این اصلا به معنای خوب نبودن لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو نیست و منظور برتری جزئی ایسوس است.

دانش آموزان

دانش آموزان به لپ تاپ‌های بسیار قوی یا گران قیمت نیازی ندارند و در واقع برای این دسته از کاربران لپ تاپ‌های اقتصادی و خوش قیمت گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید. البته که اگر دانش آموزی دوست دارد هزینه بیشتری برای خرید لپ تاپ بپردازد می‌تواند به سراغ گزینه‌های دیگر برود.

در قسمت لپ تاپ‌های اقتصادی و خوش قسمت لنوو بهتر از ایسوس عمل می‌کند و در واقع اگر لپ تاپ ارزان قیمت یا خوش قیمت می‌خواهید و دوست ندارید پول زیادی را صرف خرید لپ تاپ کنید احتمالا برند لنوو می‌تواند گزینه‌های جذاب‌تری را با بودجه مشخص به شما ارائه کند.

پس اگر به هر دلیلی بودجه کمتری برای خرید لپ تاپ دارید انتخاب برند لنوو منطقی‌تر از ایسوس است و این برند با هزینه مشابه امکانات و مشخصات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

کار حرفه‌ای یا تجاری

لپ تاپ‌های حرفه‌ای و تجاری تا حد ممکن باید وزن و ضخامتی کمی داشته باشند و برای حمل و نقل نیز مناسب باشند؛ چرا که شما احتمالا قرار است این محصولات را در سفرهای کاری یا جا به جایی از خانه به محل کار همیشه همراه داشته باشید و وزن زیاد این محصولات می‌تواند باعث خستگی شود.

همچنین ترجیحاً این لپ تاپ‌ها باید شارژ دهی باتری و قدرت سخت افزاری مناسبی نیز داشته باشند تا هم شما بتوانند کارهای مختلف را با سرعت بالا و بدون مشکل انجام دهید و هم این که اگر در سفر کاری هستید و دسترسی به برق ندارید بتوانید به روی شارژ دهی لپ تاپ خود حساب باز کنید.

لپ تاپ ایسوس ExpertBook B9450 تنها حدود 900 گرم وزن دارد و آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای حمل و نقل تبدیل می‌کند. به گفته ایسوس شما می‌توانید به روی شارژ دهی 24 ساعته و در واقع یک روزه این لپ تاپ حساب باز کنید و تراشه Core i7 نسل 10 اینتل باعث می‌شود کارهای مختلف نیز با سرعت مناسب و رضایت بخشی انجام شوند. جالب است بدانید که این مدل حتی گواهی مقاومت نظامی نیز دارد و به بیان ساده یعنی در برابر ضربه تا حد خوبی مقاوم است. چه چیز دیگری از یک لپ تاپ حرفه‌ای و تجاری می‌توان انتظار داشت؟

در سوی دیگر در این دسته بندی لنوو Thinkpad X1 Carbon Gen8 قرار می‌گیرد که به نسبت رقیب سخت افزار قوی‌تری دارد و همچنین از حسگر اثر انگشت نیز پشتیبانی می‌کند تا شما سریع‌تر و راحت‌تر بتوانید وارد سیستم خود شوید و همچنین امنیت اطلاعات خود را بهتر تأمین کنید. این محصول نیز 1.1 کیلوگرم وزن دارد و بسیار سبک است.

البته از نظر شارژ دهی می‌توانید به جای ۲۴ ساعت حدود ۱۸ ساعت به روی این محصول حساب باز کنید که عملکردی ضعیف‌تر از رقیب است. به طور کلی اما در این دسته بندی هر دو شرکت قوی عمل کرده‌اند و کمی سخت است که بخواهیم یکی را برتر از دیگری در نظر بگیریم و در این بخش باید بسته به نیازهای خود و قیمت لپ تاپ‌ها یکی را انتخاب کنید.

 

مقایسه دو برند در بخش‌های مختلف

در این قسمت به سراغ بخش‌های مختلف یک لپ تاپ می‌رویم و دو شرکت را در هر بخش مقایسه می‌کنیم تا در نهایت بر اساس اولویت‌های خود بهتر بتوانید برند مناسب‌تر را انتخاب کرده و خریداری کنید.

عملکرد سخت افزاری

هر دو برند لپ تاپ‌های قدرتمند زیادی دارند که برای ویرایش ویدئوهای 4K، برنامه‌های ویرایش عکس و بازی کردن مناسب هستند و می‌توانند با سرعت بالا و بسیار خوب از پس این موارد بربیایند.

لنوو و ایسوس هر دو لپ تاپ‌هایی با کارت گرافیک RTX 2080 و حتی RTX 3080 دارند و از پردازنده‌های مرکزی مختلف و قدرتمند و از جمله نسل 11 اینتل استفاده می‌کنند. این لپت تاپ‌ها تا 32 گیگابایت حافظه رم دارند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از پس اجرای چندین برنامه در کنار هم و اجرای بازی‌ها بربیایند.

این قدرت به شما اجازه می‌دهد که به عنوان مثال برنامه فوتوشاپ و ادیتور ویدئو و چند برنامه دیگر را به طور همزمان باز داشته باشید و بتوانید از همه آن‌ها به صورت همزمان استفاده کنید که این موضوع برای یک تولید کننده محتوا می‌تواند نکته حائز اهمیتی باشد.

لپ تاپ‌های هر دو برند می‌توانند بازی‌های سنگینی مانند Call of duty، RDR2 و عناوین دیگر را با فریم فریت مناسب به اجرا دربیاورند. در این بخش اما در نهایت ایسوس را با اختلاف جزئی برتر می‌دانیم و اگر به دنبال این هستید که لپ تاپی با بهترین سخت افزار تهیه کنید به سراغ این برند بروید.

 

شارژ دهی باتری

شارژ باتری یکی از مواردی است که می‌تواند برای کاربران مختلف مهم یا بی اهمیت باشد. در واقع برخی از کاربران که مدت زمان زیادی را بیرون از خانه هستند و دسترسی نیز به برق ندارند به لپ تاپ‌هایی با شارژ دهی خوب باتری نیاز پیدا خواهند کرد ولی برای دسته‌ای که بیشتر دسترسی به برق دارند یا لپ تاپ گیمینگ خریداری می‌کنند چندان شارژ دهی اهمیت ندارد.

دلیل این موضوع این است که لپ تاپ‌های گیمینگ برای این که بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند باید به برق متصل باشند و همچنین چون اجرای بازی‌ها کار سنگینی برای سیستم است طبیعتا باتری نمی‌تواند برای مدت طولانی در طول این فرایند دوام بیاورد.

اگر شارژ دهی باتری برای شما اهمیت زیادی داشته باشد برخی از لپ تاپ‌های ایسوس می‌توانند تا شارژ دهی ۲۴ ساعته را به شما ارائه کنند در حالی که این عدد برای بهترین لپ تاپ لنوو از این منظر حدود ۱۹ ساعت است.

پس اگر باتری برای شما بخش بسیار مهمی است انتخاب برند ایسوس منطقی‌تر از لنوو به نظر می‌رسد، هرچند که باید توجه داشته باشید که این یک گفته عمومی و کلی است و احتمال دارد یک لپ تاپ لنوو از نظر باتری بهتر از یک لپ تاپ ایسوس عمل کند.

پس بیشتر از این که به دنبال این باشید که برند بهتر از نظر باتری یا دیگر زمینه‌ها را انتخاب کنید در مورد لپ تاپ مورد نظر خود تحقیق کرده و آن را با رقبای موجود مقایسه کنید تا به بهترین گزینه برسید.

 

سیستم خنک کننده

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به خصوص برای لپ تاپ‌های گیمینگ و همچنین لپ تاپ‌های قوی سیستم خنک کننده است. یک لپ تاپ قوی در صورتی که با آن کارهای سنگین مثل بازی کردن یا ویرایش ویدئو انجام دهید داغ می‌شود به دو دلیل خنک کردن آن اهمیت زیادی دارد.

اول این که اگر لپ تاپ شما به خوبی خنک نشود عملکرد بخش‌های مختلف تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و خود لپ تاپ برای جلوگیری از خراب شدن قطعات توان پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را کاهش می‌دهد تا دمای آن‌ها پایین‌تر بیاید.

دلیل دوم نیز این است که داغ شدن قطعات در طولانی مدت می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود و همچنین عدم کنترل دما می‌تواند به برد نیز آسیب‌های جدی وارد کند. حالا که با اهمیت سیستم خنک کننده آشنا شدیم کدام برند در این زمینه عملکرد بهتری دارد؟

به طور حتم لنوو برنده این بخش خواهد بود و نه تنها از ایسوس در زمینه سیستم خنک کننده بهتر عمل می‌کند بلکه می‌تواند بسیاری از برندهای دیگر جهان را نیز در این زمینه شکست دهد.

پس اگر لپ تاپی می‌خواهید که در طول بازی کردن و انجام کارهای سنگین کمتر داغ شود و بهتر بتواند دمای به وجود آمده را مدیریت کند باید به سراغ برند لنوو بروید.

 

کیفیت و رزولوشن صفحه نمایش

به طور حتم کیفیت صفحه نمایش لپ تاپ یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از خرید آن را در نظر بگیرید؛ زیرا شما بیشتر از هر بخش دیگری با صفحه نمایش در ارتباط هستید و این پنل باید بتواند کیفیت، دقت رنگ و عملکرد روانی را به شما ارائه دهد و همچنین در نگاه کردن از زاویه‌های کناری مات شود و بتواند عملکرد خود را در زاویه‌های مختلف حفظ کند.

بسیاری از لپ تاپ‌ها از پنل IPS استفاده می‌کنند که در واقع این فناوری مرسوم‌ترین فناوری موجود برای نمایشگر لپ تاپ‌ها است، هرچند که پنل‌های اولد نیز وجود دارد ولی تعداد آن‌ها به مراتب کمتر است.

نرخ نوسازی یک صفحه نمایش نیز اهمیت زیادی دارد. همان طور که مهم است نمایشگر گوشی هوشمند نرخ نوسازی بالایی داشته باشد تا محتوا به صورت روان‌تر به نمایش دربیاید این موضوع در مورد لپ تاپ‌ها نیز وجود دارد و نرخ نوسازی بالاتر به خصوص برای لپ تاپ‌های گیمینگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این زمینه عملکرد هر دو برند را شبیه به هم و خوب می‌دانیم و نمی‌توانیم یکی را برتر از دیگری معرفی کنیم. هر دو شرکت عموماً لپ تاپ‌هایی با نمایشگر با کیفیت دارند و از نرخ نوسازی 120 و 144 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کنند. به علاوه شما می‌توانید در هر دو برند رزولوشن 4K نیز برای نمایشگر لپ تاپ مورد نظر خود انتخاب کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

کیفیت ساخت یک لپ تاپ‌ اهمیت زیادی دارد و این کیفیت ساخت تنها به جنس بدنه محدود نمی‌شود. کیفیت ساخت خوب یک لپ تاپ یعنی این که پس از چند سال استفاده خرابی نداشته باشد و بتواند عملکرد خوب خود را مانند روز اول حفظ کند.

مثلا مک بوک‌های اپل به این موضوع شهرت دارند و مک بوک‌های ۵ سال قبل هنوز به خوبی کار می‌کنند و درصد خرابی‌های لپ تاپ‌های اپل نیز بسیار کم است. این موضوع اما در مورد لنوو و ایسوس به چه صورت است؟

طبق بررسی‌های انجام شده بعد از سه سال استفاده نرخ خرابی لپ تاپ‌های لنوو حدود ۲۱.۵ درصد و نرخ خرابی لپ تاپ‌های ایسوس حدود ۱۵.۵ درصد است. این نکته به خوبی نشان می‌دهد که لپ تاپ‌های برند ایسوس کیفیت ساخت بهتری دارد و در بلند مدت بهتر می‌توانند عملکرد خوب خود را حفظ کنند.

مجدداً در نظر داشته باشید که این نرخ کلی است و احتمال دارد لپ تاپ ایسوس شما زودتر از لپ تاپ لنوو دوستتان خراب شود. خرابی لپ تاپ‌ها به موارد دیگری به جز کیفیت ساخت بستگی دارد و مثلا ممکن است شما به خوبی از لپ تاپ مراقبت نکرده باشید و این موضوع باعث خرابی شده باشد.

پس در نهایت برنده این بخش را ایسوس می‌دانیم و از نظر طراحی نیز این برند لپ تاپ‌های بسیار سبک و باریک دارد که برای حمل و نقل بهترین گزینه هستند.

 

قیمت

یکی از موارد مهم دیگر در انتخاب برند لپ تاپ بین ایسوس و لنوو قطعا بحث قیمت است. هر دو برند در بازه‌های قیمتی مختلف لپ تاپ دارند اما مسئله این است که ارزش خرید کدام برند بیشتر است و کدام برند به نسبت مبلغ پرداختی امکانات بیشتری را ارائه می‌کند؟

به طور کلی به نظر می‌رسد که لنوو در بازه قیمتی محصولات زیر ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار لپ تاپ‌های با ارزش خرید بالاتر تولید می‌کند اما در بازه قیمتی بیشتر از ۶۰۰ دلار و همچنین محصولات گران قیمت وضعیت ایسوس کمی بهتر است.

در واقع به بیان ساده اگر می‌خواهید زیر ۱۸ یا ۱۵ میلیون هزینه برای خرید لپ تاپ بپردازید شاید بهتر باشد به سراغ لنوو بروید؛ چرا که این برند امکانات و مشخصات بهتری را به نسبت قیمت در این بازه ارائه می‌کند.

از طرفی اگر می‌خواهید بیشتر از ۱۸ یا ۲۰ میلیون هزینه صرف کنید احتمالا لپ تاپ‌های ایسوس ارزش خرید بالاتری داشته باشند. در این بخش نیز تأکید می‌کنیم که بخش زیادی از ارزش خرید یک لپ تاپ به مشخصات آن است و نمی‌توان این موضوع را الزاماً از طریق برند مشخص کرد.

 

سوالات متداول

لپ تاپ‌های کدام برند نمایشگر بهتری دارند؟ در این زمینه عملکرد هر دو برند را شبیه به هم و خوب می‌دانیم و نمی‌توانیم یکی را برتر از دیگری معرفی کنیم. هر دو شرکت عموماً لپ تاپ‌هایی با نمایشگر با کیفیت دارند و از نرخ نوسازی 120 و 144 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کنند. به علاوه شما می‌توانید در هر دو برند رزولوشن 4K نیز برای نمایشگر لپ تاپ مورد نظر خود انتخاب کنید.

عملکرد سخت افزاری کدام برند بهتر است؟ هر دو برند لپ تاپ‌های قدرتمند زیادی دارند که برای ویرایش ویدئوهای 4K، برنامه‌های ویرایش عکس و بازی کردن مناسب هستند و می‌توانند با سرعت بالا و بسیار خوب از پس این موارد بربیایند. در این بخش اما در نهایت ایسوس را با اختلاف جزئی برتر می‌دانیم و اگر به دنبال این هستید که لپ تاپی با بهترین سخت افزار تهیه کنید به سراغ این برند بروید.

بهترین سیستم خنک کننده برای ایسوس است یا لنوو؟ یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به خصوص برای لپ تاپ‌های گیمینگ و همچنین لپ تاپ‌های قوی سیستم خنک کننده است. یک لپ تاپ قوی در صورتی که با آن کارهای سنگین مثل بازی کردن یا ویرایش ویدئو انجام دهید داغ می‌شود به همین دلیل سیستم خنک کننده اهمیت زیادی دارد. به طور حتم لنوو برنده این بخش خواهد بود و نه تنها از ایسوس در زمینه سیستم خنک کننده بهتر عمل می‌کند بلکه می‌تواند بسیاری از برندهای دیگر جهان را نیز در این زمینه شکست دهد.

 

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا دو برند را در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم اما واقعیت این است که مقایسه دو برند چندان کار دقیق و صحیحی نیست و همواره بهتر است دو محصول با هم مقایسه شوند تا دو برند.

برند ایسوس و لنوو هر دو محصولات بسیار خوب و باکیفیتی در بازه‌های قیمتی مختلف دارند و اگر قصد خرید لپ تاپ از یکی از این دو برند را دارید بهتر است بهترین مدل ممکن در بازه قیمتی مورد نظر را برای هر برند از قسمت لیست قیمت لپتاپ سایت سبیت پیدا کرده و سپس این دو محصول را با هم مقایسه کنید.

 

 

  

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توئیتر اشتراک گذاری در واتساپ اشتراک گذاری در تلگرام کپی کردن لینک

دیدگاه کاربران

تا کنون 0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
افزودن دیدگاه
0 از 5
کاربرانی که امتیاز 4 یا 5 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 3 داده‌اند کاربرانی که امتیاز 2 یا 1 داده‌اند